Tekintettel a szakértők figyelmeztetéseire, hogy a kereskedelmi háborúknak nincsenek győztesei és gazdasági recessziót okozhatnak, van értelme az engedményeknek. Az Egyesült Államokat ráadásul fenyegetné a világgazdaságban betöltött szerepének meggyengülése. Sok állam ugyanis éppen a kölcsönös kereskedelem miatt működik együtt az Egyesült Államokkal. Az esetleges protekcionista intézkedések az Egyesült Államok kereskedelmi és hatalmi befolyását egyaránt gyengíthetnék a világban. Szépen látszik Kína teljesen ellentétes hozzáállása, amely - éppen ellenkezőleg - nyit a világ felé. Ez különösen az európai és afrikai terjeszkedéséből nyilvánvaló. Azonban, különösen Európában, ennek a terjeszkedésnek nem mindig pozitív a fogadtatása, mert a kínai befektetések egy része stratégiai jellegű is, és az előnyös gazdasági együttműködés, mint cél, néha csak másodlagos. Erre adott válasz az Európai Bizottság új javaslata a harmadik országokból érkező befektetések és az uniós tagállamok biztonságára és közrendjére gyakorolt hatásaik értékelésére. Másfelől, az EU és Kína közötti kereskedelem növekedésének van értelme és kölcsönösen előnyös.
Az Egyesült Államok jelenlegi intézkedései egyelőre alapvetően nem érintik a közép-európai országokat (Csehország, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia - a szöveg további részében, mint közép-kelet-európai régió). Ha azonban Donald Trump valóra váltaná ígéreteit, és a protekcionista intézkedések jelentősebben érintenék az EU-t, ez közvetve hatással lenne a közép-kelet-európai régióra is. Önmagában a közép-kelet-európai régió Egyesült Államokba irányuló exportja nem jelentős, a nyugat-európai országoké viszont igen. Az Egyesült Államokba irányuló nyugat-európai export korlátozása így tükröződne a közép-kelet-európai régió nyugati cégek felé irányuló exportjának korlátozásában is. A fő kockázatot az autóexport csökkenése jelentené. Ez ugyanis az Egyesült Államokba irányuló európai export körülbelül 13 %-át teszi ki. Mindenesetre, az autók Egyesült Államokba irányuló exportjának korlátozása csak kevéssé érintené a közép-kelet-európai régiót, és ez a csökkenés legfeljebb néhány tized százalékos nagyságrendű negatív hatással lenne a GDP-re. Ez ugyan nem kevés, de valószínűleg nem okozna gazdasági visszaesést a közép-kelet-európai régióban. Másfelől, ha a helyzet kiéleződne, és a világgazdaság valóban problémákkal szembesülne, a közép-kelet-európai régió nagyon nyitott gazdasággal rendelkező országai ezt kétségtelenül kellemetlenül megéreznék. Egyelőre azonban még nem ez a helyzet, és a kereskedelmi háborúk közép-kelet-európai régióra gyakorolt hatásaival kapcsolatban még korai jóslásokba bocsátkozni.
Most a legnagyobb kockázatot a kereskedelmi háborúk terjeszkedése jelenti, nem pedig a protekcionista intézkedések jelenlegi formája. Egyelőre tehát a pánik helyett az elővigyázatosság a helyénvaló. A globális gazdaságot fenyegető egyéb veszélyek miatt is szükséges az elővigyázatosság. Nincs más tehát hátra, mint reménykedni, hogy Donald Trump enged a világ többi részéről és az amerikai közgazdászok többsége részéről is érkező nyomásnak, a helyzet megnyugszik, és Donald Trump megérti, hogy a kereskedelmi háborúkat nem lehet megnyerni, csak kevesebbet lehet veszteni, mint az „ellenfél”.